Pan moim dziedzictwem i przeznaczeniem,
to On mój los zabezpiecza.

Zawsze stawiam sobie Pana przed oczy, On jest po mojej prawicy, nic mną nie zachwieje. (Ps 16,5)

Historia Kościoła

 

 Pierwszy kościół murowany, wzniesiony był przed rokiem 1367 jako świątynia katolicka. Podczas pożaru wsi w roku 1460 uległy zniszczeniu dachy i wnętrze kościoła. Po 1466,roku został odbudowany. W okresie reformacji, około roku 1585, przejęty został przez, protestantów. Remontowany w latach 1742 i 1831 - wtedy wtedy osadzono zegar w wieży, gruntownie odnowiony w 1936 roku. Przez protestantów użytkowany był do roku 1944. W roku 1945 kościół powrócił w ręce katolików. 

          Obecny kościół przedstawia się jako gotycka bazylika ceglana, złożona z prezbiterium, trójnawowego korpusu i czworobocznej wieży od zachodu. Wznosząca go prawie przez półtora stulecia, na co wskazują różnice formy. Najstarszą częścią pochodzącą jeszcze z końca XIV wieku jest prezbiterium, nakryte sklepieniem krzyżowym wspartym na bogato rzeźbionych konsolach odlewanych w sztucznym kamieniu. Na terenie Pomorza należą one do bardziej ozdobnych detali architektonicznych. Korpus nawowy czteroprzęsłowy w nawie głównej kryty był najprawdopodobniej pułapem, o czym świadczy uskok muru nad łukiem tęczowym, wyznaczający pierwotną wysokość budowli. Masywne arkady cięte w całej grubości muru, otwierają się do naw bocznych nakrytych sklepieniami, których prosty rysunek wskazywałby na pierwszą połowę XV wieku. Zapewne w drugiej połowie tegoż stulecia dokonano podwyższenia nawy głównej, które zakryta dostawiona w drugiej połowie XV wieku zmieniła kościół na budowlę bazylikową oświetlając nawę bezpośrednio przez wprowadzenie pod samym sklepieniem ciągu niewielkich otworów okiennych. Dawna budowla od zachodu oświetlona była jednym dużym oknem w nawie głównej, które zakryła dostawiona w drugiej połowie XV wieku masywna czworoboczna wieża, przechodząca w czwartej kondygnacji w ośmiobok. W tym też czasie dostawiono od południa kruchtę, a od północy, w narożniku prezbiterium i nawy zakrystię.

         Wnętrze kościoła pokrywają obecnie tynki. Na zewnątrz zachowały się urozmaicone wątki ceglane, których układ w prezbiterium wskazuje na wiek XIV, zaś krzyżowy układ cegieł w korpusie nawowym i wieży oraz fragmenty rombowych ornamentów z czarno palonej cegły - zenderówki,świadczą o o wzniesieniu murów w wieku XV. Sylwetka kościoła jest niezmiernie charakterystyczna dla budownictwa gotyckiego rejonu Pomorza. Architektura ceglana dawała budowniczym znaczenie mniej możliwości rozwiązań dekoracyjnych niż mieli je w średniowieczni architekci zachodniej Europy, używając jako budulca i tworzywa białego kamienia. Stąd też dekoracja architektoniczna kościołów północnej i środkowej Europy ograniczała się do układania ornamentów z formowania cegły i kontrastowania czerwieni tych murów z białymi tynkami. Pod tym względem kościół w Pruszczu stanowi typowy przykład takiego rozwiązania dekoracyjnego. Elewację wschodnią zdobi szczytnica o podziałach laskowaniami, z formowanej cegły układających się we wzór ostrołuków bliźnich i kół podkreślonych tynkowaniem. trójkątną zaś linię szczytu urozmaica ciąg sterczyn zakończonych dawniej kwiatonami. Ozdobnie potraktowano również szczyt wschodni nawy głównej. Na jego dekorację składa się treflowy krzyż u szczytu i dwie pary ostrołukowych wnęk po bokach. Podobnie urozmaicona dekoracja zdobi elewację wieży. Składają się na nią akcentowane białym tynkiem gzymsy, tynkowanie blendy ostrołukowej, zaś w trzeciej kondygnacji dwukondygnacyjne przeźrocza arkadowe dla zawieszenia dzwonów (kościół posiada trzy dzwony). Ponad dzwonami w ośmiobocznej partii mieści się mechanizm zegarowy, założony w XVII wieku. Dach wieży pokryty dachówką rysuje się wysokim ostrosłupem, górując nad całą sylwetką kościoła. Masywne przypory skarp, ostrołukowate okna i portale wejściowe, te ostatnie wykonane z profilowanej cegły, stanowią dodatkowy akcent, świadczący o nieskażonej przez wieki formie tej pięknej gotyckiej świątyni.
Z pierwotnego wyposażenia gotyckiego zachowało się dziś niewiele, choć musiało ono być dosyć okazałe. proste linie architektury podkreślały i uzupełniały malowidła ścienne, z których dziś udało sie odkryć ciąg krzyżyków tzn. zacheuszków na filarach nawy głównej i prezbiterium. Same prezbiterium oświetlone witrażami, pokrywała dekoracja malarska.
           Fragmenty fresków pochodzące z XV wieku odkryte zostały na ścianach północnej i wschodniej. Tematyka tych malowideł była niewątpliwie bogata. Na to wskazuje jedyna dziś czytelna scena po lewej stronie wnęki tabernakulum, przedstawiająca rzadki temat wniebowzięcia przez aniołów Marii Egipcjanki. Fresk ten pochodzi z 1586 roku. Tradycja polichromowania ścian przeszła do czasów późniejszych. W okresie renesansu wykonano nowszą polichromię, której fragmenty przedstawiającej uśpionego amorka między symbolami śmierci oraz liść akantu, odkryte zostały na ścianie północnej wokół przezbiterium. W XVII stuleciu został umieszczony w kościele w Pruszczu okazały OŁTARZ z rzeźbioną wielofigurową sceną ukrzyżowania i malowanymi skrzydłami. OŁTARZ ten wykonany w pracowni wybitnego malarza niderlandzkiego Colijna de Cotter w bliżej nieznanych okolicznościach. Znalazł się w Gdańsku zapewne tuz po samym wykonaniu, to jest w początkach wieku XVI. Ten antwerpski OŁTARZ - to rodzaj tryptyku mieszczącego w środkowym polu UKRZYŻOWANIE PANA JEZUSA, w lewym - DŹWIGANIE KRZYŻA, w prawym - ZŁOŻENIE DO GROBU. Od roku 1945 znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. W końcu XVI wieku i przez cały wiek XVII w myśli nowych gustów epok zmieniano, bądź uzupełniano dawne średniowieczne wyposażenie kościoła.
         W roku 1578 zawieszono na południowym filarze przy tęczy późnorenesansową ambonę. Ambona dekorowana ornamentami chrząstkowo - małżowinowymi i główkami anielskimi, z ażurowym baldachimem, zwieńczonym rzeźbą anioła. Na balustradzie korpusu - czterej ewangeliści. Ewangelista Łukasz w stroju duchownego protestanckiego, zapewne Henryka Konigshowena, pastora w Pruszczu. Bogate dekoracje rzeźbiarskie ambony uzupełniają malowane płyciny przedstawiające m.in. sceny rodzajowe: Zacheusza na sykomorze i robotników w winnicy pańskiej. Do wyjątkowych też przedstawień zaliczyć można wyobrażenie krzyża jako ula pszczelego stojącego wśród kwietnej murawy. Następne elementy wyposażenia wnętrza kościoła wykonane po roku 1585, poszły w kierunku przystosowania kościoła do potrzeb liturgii protestanckiej. Ponadto na uwagę zasługują m.in.: gotycka granitowa kropielnica, chrzcielnica z czerwonego marmuru (z XVII wieku).
W roku 1682 powstał w prezbiterium zespół stall, których przedpiersia i zaplecki zdobią malowane płyciny. Obok z cen z życia i męki Chrystusa, znajdują się tu przedstawione, oparte o traktaty mistyczne sceny, m.in. na temat Serca Jezusowego, na którego tle nieznany twórca ukazał widok gotyckiego kościoła w Pruszczu Gdańskim, który pozostał niezmieniony do naszych czasów.
              W roku 1691 wykonano ozdobne balkony, przekształcając nawy boczne w tak charakterystyczne dla kościołów protestanckich empory. Na snycerską dekoracje balustrad balkonowych składają się: pilastry z przedstawieniami aniołków trzymających narzędzia męki Chrystusa oraz personifikacje cnót, płyciny zaś wypełniają płaskie reliefy z główkami anielskimi i półpostaciami fantastycznych tworów morskich, nereid, które stanowią symbole przejścia do życia wiecznego.
               Z balkonami łączy się harmonijnie bogata struktura prospektu organowego (z 1728 roku zbudowany przez gdańszczanina Andrzeja Hildebradta). Budowany od XVII wieku w głównym swym zrębie pochodzi z wieku osiemnastego, nieznacznie uzupełniony w czasach nowszych. Sekcję główną wieńczy posąg króla Dawida z harfą, sekcje boczne postacie dwóch stojących aniołków. Mechanizm organowy zachowany w znacznej części, jest oryginalnym tworem sztuki organmistrzów z XVIII wieku. Figury aniołków wraz z gwiazdeczkami i dzwoneczkami poruszane w czasie koncertu pneumatycznie, stanowią prawie o pół wieku wcześniejszy przykład muzycznego fortelu znanego z organów oliwskich. Zawieszony w prezbiterium cykl ośmiu obrazów przedstawiających ilustracje DZIESIĘCIU PRZYKAZAŃ, jest dziełem powstałym w kręgu znakomitej indywidualności malarskiej Antoniego Mollera, który stworzył na pomorzu własną szkołę malarską. Złożona symbolika obrazów, wieloplanowe sceny, bogaty koloryt, znakomita charakterystyka postaci - określają je jako jeden z cenniejszych zespołów pomorskiego malarstwa wieku XVI, znakomicie ilustrujący religijność i obyczajowość tej epoki.
Zawieszone w nawie głównej w ostrołukowych ramach trzy obrazy: Ukrzyżowanie, Boże Narodzenie i Sąd Ostateczny - ten ostatni opatrzony datą 1667 - musiały się cieszyć szczególnym uznaniem, skoro skopiowano je w malarskich płycinach stall. Obraz Mojżesza i Chrystusa pod promieniami Ducha Św. powstał w wieku XVII, stanowią przykład typowych obrazów powstałych w duchu reformacji.
Z rzeźby zachowała się jedynie figurka Chrystusa Zmartwychwstałego, stojąca obecnie na predelli nie istniejącej dziś nawy ołtarzowej z drugiej połowy XVII wieku, na którą składały się rzeźbiona i malowana partia. Zachowane w predelii malowidło Chrystusa w Ogrójcu ciekawe jest ze względu na wprowadzenie trzech źródeł oświetlenia: srebrnego księżyca oświetlającego śpiących apostołów, smolnych pochodni straży świątyni i złocistego mistycznego światła opromieniającego Chrystusa. Wydobyta z cmentarza przykościelnego marmurowa chrzcielnica o wytwornym nie często spotykanym owalnym kształcie przywrócona obeznie została do wnętrza świątyni. Na osi wejścia głównego do kościoła znajduje się BRAMA CMENTARNA wzniesiona w roku 1648, murowana z cegły, z kamiennym detalem, kryta daszkiem dwuspadowym pokrytym dachówką.
Położony na nieznacznym wzniesieniu, otoczony starodrzewem i podkreślony biegiem kanału Raduni teren kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego stanowi najstarszy element osady miejskiej w Pruszczu Gdańskim. Miasto, które choć powstało już w okresie ekspansji Krzyżackiej, na długo przechowało i chroniło rodzimości sztuki pomorskiej, jej własnego oblicza i trwałej kontynuacji. Ta kontynuacja jest właśnie świątynią, w której się obecnie znajdujesz.

Ten fragment historii naszej parafii pochodzi z książki "Pruszcz Gdański i okolice" z serii Katalog Zabytków Sztukiwydawnictwa PAN - Instytut Sztuki. Polecamy tę pozycję.

PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA p.w. Krzyża Świętego w Pruszczu Gdańskim 

83-000 Pruszcz Gdañski, woj. pomorskie, Tel.: 799-050-161, mail: kancelaria.podw[at]int.pl


Produkcja: 2013 - MembinaDesign.pl